Városlista
2024. október 13, vasárnap - Kálmán

Hírek

2013. Május 13. 05:00, hétfő | Életmód
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Közösségi fogyasztással vészeljük át a válságot

Közösségi fogyasztással vészeljük át a válságot

A szűnni nem akaró válság újraírja megszokott fogyasztói reflexeinket: csak arra áldozunk, amire muszáj, további igényeinket pedig alternatív módszerekkel elégítjük ki. Az online közösségi platformok virágzásával a fogyasztás is közösségivé vált: a csoportok erejével próbáljuk visszaverni a recesszió újabb és újabb hullámait – derül ki a „Cetelem Körkép 2013” nemzetközi fogyasztói felmérés eredményeiből.

Lejtőn a hangulat: pesszimizmus uralja Európát és Magyarországot is

A pénzügyi válság óta folyamatosan romlik a fogyasztói közérzet, mely újabb mélypontját érte el a Cetelem nemzetközi felmérése szerint. A válaszadók az 1-től 10-ig terjedő skálán átlagosan 3,6-re értékelték saját országuk jelenlegi helyzetét. Magyarország a sereghajtók között foglal helyet 2,6-es osztályzattal, hazánknál csak Portugália (2,4) és Spanyolország polgárai (2,5) borúlátóbbak. A tavalyi évhez képest egyedül Nagy-Britanniában és Romániában látják kedvezőbbnek a helyzetet.

Az elhúzódó válság gyökeresen alakítja át jól bevált fogyasztói reflexeinket: a megkérdezettek 17%-ának bár pénze lenne, egyszerűen nincs kedve vásárolni.

Egységben az erő: optimálisabb a közösségi fogyasztás
A Cetelem Körkép 2013 rávilágít: a tartósan megváltozott körülmények gyökeresen új, alternatív fogyasztói megoldásokat hívnak életre. Előtérbe kerül a közösségi fogyasztás, amit katalizál a mobileszközök forradalma és a közösségi média is, mely soha nem látott kapcsolat-felvételi lehetőségeket és információforrást biztosít. Fogyasztási döntéseink során egyre fontosabbak a közösségi hálózatokon gyűjtött információk és vásárlásainkat is egyre inkább okos eszközök, internet és a közösségi hálózatok segítségével bonyolítjuk. Mi magyarok különösen rajongunk a közösségi médiáért: a vizsgált országok közül nálunk a legnagyobb, több mint 50%-os a penetráció.

Drága új termék helyett egyre szívesebben vásárolunk használtcikket, csereberélünk és hasznosítunk újra, ehhez kiváló keretet nyújtanak az internetes aukciós oldalak. A vizsgált országok közül hazánk ebben is élenjár, 83%-ban gondoljuk úgy, hogy az elkövetkező években használtcikket fogunk vásárolni.

A közösségi fogyasztás további, egyre terjedő formái a hazánkban is népszerű csoportos vásárlás, illetve a megosztás is: többek között autót, barkácsárut és háztartási gépet vásárolunk és használunk közösen.

Ésszerűbben fogyasztunk, és ez jó!
A gazdasági kényszer súlya alatt egyre tudatosabbá válunk és egyre racionálisabban döntünk. Előtérbe kerül a biztonság: inkább lemondunk a takarékosság jegyében. A kutatás során megkérdezettek átlagosan 40%-a tervezi, hogy a következő egy évben növelni fogja megtakarításait. A magyarok is egyre takarékoskodóbbak: másfélszer annyian (30%) tervezik jövedelmük egy részét félretenni, mint egy évvel korábban.

Ami a spórolást illeti, elsősorban a sport- és szabadidő felszerelésekre, a lakberendezési cikkekre, és az utazásra fordított kiadásokat vágjuk vissza. Van, amin továbbra sem spórolunk: élelmiszerre, egészségügyre, és a közlekedésre fordított kiadásokat egyáltalán nem, vagy csak kismértékben csökkentjük. Nem költünk kevesebbet távközlésre sem, ami azt mutatja, hogy mobiltelefon és internet hozzáférés nélkül már nem boldogulunk.

A fogyasztói ésszerűség jegyében jó ár/érték arányú termékekre vadászunk. Szeretjük a diszkontáruházakat és szívesen vásárolunk saját márkás termékeket is. Magyarok újra az élmezőnyben: a megkérdezettek háromnegyede tervezi, hogy az elkövetkezendő években a mennyiség helyett a minőséget helyezi előtérbe.

Egyre fontosabb a fenntarthatóság
A gazdasági kényszeren és a digitális eszközök rohamos terjedésén túl egy harmadik tényező, a környezet védelme is befolyásolja fogyasztásunkat. Szinte minden európai ügyel arra, hogy csökkentse a víz-, áram- és üzemanyag fogyasztást. Hasonlóan magas arányban nyilatkozták a válaszadók, hogy inkább szezonális zöldséget és gyümölcsöt vásárolnak (91%), előnyben részesítik a tartós háztartási- (85%) és technikai eszközöket (83%), és ügyelnek arra is, hogy kevesebb hulladék keletkezzen (88%).

Ezek érdekelhetnek még

2024. Október 12. 08:18, szombat | Életmód

Duna House: 43 millió forintra nőtt a lakások átlagára

Országos átlagban már 43 millió forinthoz közelít az otthonteremtésre fordított összeg, amennyiben egy élhető, megközelítőleg 57 négyzetméteres lakás vásárlását tervezi a vevő - tudatta a Duna House pénteken az MTI-vel.

2024. Október 11. 07:19, péntek | Életmód

Han Kang dél-koreai író kapja az irodalmi Nobel-díjat

Han Kang dél-koreai írónőnek ítélte oda idén az irodalmi Nobel-díjat a Svéd Akadémia, amely csütörtökön Stockholmban jelentette be döntését.

2024. Október 11. 07:16, péntek | Életmód

Agrometeorológia: a talaj kellően nedves az őszi vetések számára

A talaj kellően nedves az őszi vetések számára, a hét végétől a többé-kevésbé napos időben pedig jól lehet majd haladni az őszi mezőgazdasági munkákkal - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.

2024. Október 10. 08:15, csütörtök | Életmód

A Szent Péter-bazilika főoltárának restaurálása évszázados titkokat tárt fel

Kétszáz éves graffiti feliratokat és egy gyerekcipőt is találtak restaurálás közben a Szent Péter-bazilika főoltára baldachinjánál, amelyet október 27-én nyitnak meg újra